o firmie |
usługi bezpłatne |
usługi odpłatne |
rejestracja |
lekarze |
psycholodzy |
logopedzi |
PRYWATNY PSYCHIATRYCZNY GABINET LEKARSKI Małgorzata Winkiel-Skóra lek.med. psychiatra tel. 0601 44 72 61 |
Zaburzenia słuchu fonematycznego Odpowiednio wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę, wychwytywanie różnic między słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi inne znaczenie, a w końcu dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, co stanowi podstawową czynność w nauce czytania i pisania. Za pomocą słuchu fonemowego, dziecko może wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach - sylaby, w sylabach - głoski, a zwłaszcza głoski dźwięczne, od ich bezdźwięcznych odpowiedników. Zaburzenia słuchu fonematycznego utrudniają rozumienie mowy i są przyczyną: * wadliwej realizacji głosek (opuszcza, przestawia lub dodaje różne głoski, sylaby), powodującej trudności w czytaniu (uporczywe literowanie) i pisaniu ze słuchu dłuższych wyrazów, zniekształcanie wyrazów w dyktandzie (niekiedy dysleksja, dysgrafia); * trudności w rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych; * trudności w zapamiętywaniu, powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań; * trudności w tworzeniu zdań i opowiadań, ubogiego zasobu słów, występowania agramatyzmów, prymitywnych, prostych zdań w opowiadaniu; * trudności w pisowni wyrazów ze zmiękczeniami, kłopoty z różnicowaniem j - i, opuszczanie wyrazów, końcówek wyrazów, elizje nagłosowe i śródgłosowe, zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne, syczących głosek na szumiące; * trudności w zapamiętywaniu ciągów słownych, np. dni tygodnia, nazw miesięcy oraz treści wierszy i piosenek, a także trudności w nauce tabliczki mnożenia; * trudności w zapamiętaniu, powtórzeniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań; * opóźnionego rozwoju mowy i wad wymowy. Dziecko dobrze słyszy słowa, lecz w ciągu mownym nie potrafi rozróżnić pojedynczych dźwięków, lub złożyć je w całość dźwiękową. * trudności w różnicowaniu dźwięków mowy (głównie tych o podobnym brzmieniu) i określeniu ich położenia w wyrazie (na początku, na końcu, w środku); * trudności z rozróżnianiem tzw. paronimów, czyli słów różniących się jedną głoską np. t - d; * problemów z dokonywaniem analizy sylabowej i głoskowej wyrazów; * trudności w syntetyzowaniu (scalaniu) sylab i głosek w wyrazie; * nieprawidłowego odczytywania znaczeń wyrazów, np. buty - budy, oraz wadliwej wymowy (zdarzyć się może np. buty - „puty”); * problemów w pisaniu, zwłaszcza z dwuznakami, spółgłoskami miękkimi, dźwięcznymi i bezdźwięcznymi; * trudności w nauce języka obcego. źródło: Poradnik logopedyczny |
|||||
USŁUGI BEZPŁATNE W RAMACH UMOWY Z NFZ poradnie: psychiatryczno-psychologiczna logopedyczna Kraków, ul. Rusznikarska 17 tel. (012) 632 20 90 |
||||||
poradnie: psychiatryczna psychologiczna logopedyczna antynikotynowa Kraków ul. Pachońskiego 12 tel. (012) 420 50 00 rejestracja@psychemed.pl |
||||||
© 2009 PSYCHE-med | webmaster |